Pasūtītājs: | Eiropas dzelzceļa līnijas |
Ģenerāluzņēmējs | PA BERERIX |
Būvprojekta izstrāde: | 2019-2022 (provizoriski) |
Objekta realizācija: | 2020-2026 (provizoriski) |
Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas projekts ir daļa no lielāka dzelzceļa projekta, kas integrēs Baltijas valstis Eiropas dzelzceļa tīklā. Projekts sastāv no stacijas ēkas, dzelzceļa infrastruktūras, ceļu infrastruktūras projektēšanas un būvniecības un to integrācijas Rīgas pilsētā. Projekta ģeogrāfiskās robeža ir esošā dzelzceļa infrastruktūra un tai pieguļošā infrastruktūra posmā no Jelgavas ielas līdz Lāčplēša ielai.
Projekta mērķis ir veikt Rīgas Centrālās pasažieru stacijas pārveidošanu par Rail Baltica multimodālā sabiedriskā transporta mezglu, nodrošinot Rail Baltica dzelzceļa līnijas integrāciju ar 1520 mm dzelzceļa sliežu ceļu infrastruktūru, autotransportu, metropoles transporta un pasažieru un velosipēdistu plūsmas.
Rail Baltica dzelzceļa līnijas projekta īstenošana Centrālajā stacijā ietver 1435 mm pasažieru dzelzceļa sliežu ceļu izbūvi projekta robežās. Projekta īstenošanas laikā jāsaglabā Centrālās stacijas darbība uz esošajiem 1520 mm dzelzceļa savienojumiem ar Torņakalnu, Zemitāniem, Jāņavārtiem, Šķirotavu un Vagonu parku.
AS “Ceļuprojekts” projekta ietvaros veic būvprojekta izstrādi un autoruzraudzību visiem ielu pārbūves darbiem, jaunā 1435 mm dzelzceļa pārvada pār Lāčplēša ielu izbūves darbiem, esošā Dzirnavu ielas pārvada pārbūves un paplašināšanas darbiem. Projekta ietvaros pirmo reizi Latvijā infrastruktūras projektiem tiek pielietotas BIM tehnoloģijas, kas ļauj ērti, pārskatāmi un efektīvi koordinēt atsevišķo būvprojekta daļu risinājumus sarežģītā un izaicinājumiem piesātinātā pilsētvides projektā.
Būvprojekta izstrādei ģeotehniskās izpētes darbus no 2019. gada oktobra līdz 2020. gada jūlijam veica AS “Ceļuprojekts” Ģeoloģijas nodaļa. Darbu ietvaros veikti ģeotehniskās urbšanas darbi (ar 1-2 paraugu kvalitātes klases paraugu noņemšanu atbilstoši LVS EN 22475-1) 51 punktā līdz 30…50 m dziļumam, statiskās zondēšanas darbi ar poru ūdens spiediena mērījumiem (CPTu) 111 punktā, plakanā dilatometra (Marchetti DMT) testi 9 punktos un presiometra testi 18 urbumos ar mērījumiem 309 dziļuma intervālos. Papildus tam 12 punktos ierīkoti 7 līdz 42 m dziļi gruntsūdens un pazemes ūdens līmeņu novērošanas/monitoringa urbumi (pjezometri).
Ģeotehniskās izpētes darbi norisinājās sarežģītos apstākļos – tai skaitā uz Centrālās stacijas peroniem un sliežu ceļiem, gājēju tuneļos, uz ielām ar augstu satiksmes intensitāti, kā arī Daugavā no peldošās platformas (sadarbībā ar SIA “Totas”un SIA “VKB”). Urbšanas darbu izpildei izmantota lielgabarīta urbšanas iekārta URB-2A2 un mazgabarīta urbšanas iekārta Geomash MBU224, sarežģītas piekļuves vietās izmantotas mazgabarīta urbšanas iekārtas uz kāpurķēžu šasijas – Beretta T41, L&K Bohrtechnik KB-20 un KB-10. Statiskā zondēšana un plakanā dilatometra testi veikti ar multifunkcionālo zondēšanas iekārtu Geotech 220-4 (ar 20 tonnu spiediena kapacitāti).
AS “Ceļuprojekts” ģeotehniskā laboratorija kopumā veikusi 866 paraugu mehānisko parametru testēšanu t.i. deformācijas modulis (oedometra tests), bīdes pretestība, saiste un iekšējās berzes leņķis (tiešās bīdes tests un trīsasu tests), vienass spiedes pretestība, kā arī fizikālo parametru testēšanu t.i. granulometriskais sastāvs, ūdens saturs, Atterberga robežas, organisko vielu saturs un gruntsūdens ķīmiskā sastāva testēšanu.
“Starptautiski realizējamais megaprojekts ar “projektē un būvē” (Design&Build) specifiku ir sniedzis uzņēmumam vērtīgu pieredzi darbā ar ārvalstu sadarbības partneriem un uzņēmuma komandai sniedzis iespēju veikt projektēšanas procesa BIMizāciju,” saka projekta vadītājs no AS “Ceļuprojekts” puses Mārtiņš Taurenis. “Šis projekts dod iespēju veidot pilsētas infrastruktūru nākamajām desmitgadēm. Pret doto iespēju attiecamies ar pietāti un katrā sarežģītajā mezglā izskatām vairākus iespējamos risinājumus. Protams, pilsētvidē jārēķinās ar kompromisiem, bet ar to inženiera darbs ir īpašs – jāatrod labākais risinājums pie reālajiem apstākļiem,” piebilst projekta galvenais ceļu daļas inženieris Toms Polovinkins.