Skip to content
Celuprojekts logo
  • Sākums
  • Par mumsExpand
    • Par uzņēmumu
    • Uzņēmuma vēsture
  • PakalpojumiExpand
    • Būvprojektu vadība
    • Projektēšana
    • Ģeotehniskā un ģeoloģiskā izpēte, ģeotehniskā laboratorija
    • Būvuzraudzība
    • Būvprojektu ekspertīze
    • Druka un arhīvs
  • Projekti
  • Kontakti
  • LV
  • EN
Ceļuprojekts logo

Viadukts pār Lorupes gravu

Viadukts pār Lorupes gravu
Viadukts pāri Lorupes ielejai (1978), 04.06.2011.
Pasūtītājs:LPSR Autotransporta un šoseju ministrija
Būvprojekta izstrāde: 1965-1966
Objekta realizācija: 1968

Ideja būvēt ceļu, lai šķērsotu gravu, radās pagājuša gadsimta piecdesmitajos un sešdesmitajos gados, kad, trasējot ceļu ar maza rādiusa (70 – 250 m) Iīknēm plānā un ar ļoti stāvu kāpumu un kritumu (5 – 6 %) profilā, apgāja pie Lorupes esošas dzirnavas. Teika vēsta, ka dzirnavniekam bijusi skaista meita un, tajā iemīlējies, inženieris ceļa trasētājs šo ceļa posmu tīšām salīkumojis. Attīstoties automobiļu satiksmei, Lorupes gravas pārvarēšana, it sevišķi ziemā, bija visai nepatīkama.

Latvijas Valsts universitātes profesors Kārlis Gailis izteicies, ka ar Lorupes gravas parejas rekonstrukciju nodarbojušās vairākas inženieru paaudzes. Kādreizējā Šoseju un zemesceļu departamentā apkopota ļoti apjomīga lieta.

Sastādot projektēšanas uzdevumu, bija jāizcīna smaga cīņa ar instancēm un inženieriem, kas gribēja problēmu atrisināt, ap 200 m plato un 30 m dziļo gravu aizberot ar grunti. Šim nolūkam vajadzētu ap 200 000 kubikmetru grunts, kā arī upes caurvadīšanai izbūvēt ap 140 m garu caurteku. Šāda daudzuma grunts ieguve no tuvākiem karjeriem izpostītu krāšņo ainavu.

Lorupes viadukta eksperimentāla būvniecība izraisīja lielu interesi inženieru vidū PSRS, ka ari Vācijā. Vācijā, iespējams, tādēļ, ka Riokaroni tilta projekta autors vācietis profesors F.Leonhards ievietoja Vācijas tiltu mācību grāmatās materiālus par Lorupes viaduktu. Lorupes viadukta būvlaukumu bieži apmeklēja PSRS Transporta celtniecības ministrijas speciālisti, kā arī zinātnieki.

Viadukts ievērojams arī tādēļ, ka tas iegājis vēsturē kā pirmais tilts Latvijas un visā bijušajā PSRS teritorijā, kas montēts ar garenuzbīdīšanas paņēmienu. Šis piemērs noteica viadukta laiduma konstrukcijas un montāžas tehnoloģijas ģenerālvarianta izvēli. Viadukts pār Lorupes gravu ir piecu laidumu nepārtrauktu siju pēc shēmas 33 m + 3 x 43.25 m + 33 m uz lokaniem līdz 24 m augstiem balstiem. Tilta kopgarums ir 195,75 m.

Projekta vadītājs bija Ziedonis Vecvagars. Projektēšanas darbos piedalījās inženieri H.Nartišs, L.Jostiņš, J.Lapainis, J.Zavickis, I.Jurka, U.Matīss, arhitekte V.Reifelde un tehniķis G.Zirnis.

Post navigation

NextContinue
Tilts pār Amatu

Kontakti

Ceļuprojekts

Tālr.: (+371) 67 840 581
E-pasts: info@celuprojekts.lv
Būvkomersanta reģ. Nr. 1755-R

Rekvizīti

AS "Ceļuprojekts"
Murjāņu iela 7A, Rīga, LV-1024
Reģ. Nr. 40003026637
PVN maksātāja reģ. Nr. LV40003026637

Norēķinu konti:
LV 36 HABA 0551 0031 3334 2
LV 88 RIKO 0000 0800 2536 4

Kā mūs atrast

AS Ceļuprojekts ēka ir viegli atrodama - Rīgā, Juglas apkaimē, 400 m attālumā no Brīvības ielas. Pie iebrauktuves pagalmā uz Murjāņu ielas novietota liela, viegli pamanāma norāde. Pieejama bezmaksas autostāvvieta. 

© 2023 Ceļuprojekts

Murjāņu ielā 7A, Rīgā, LV-1024 | cp@celuprojekts.lv | (+371) 67 840 581

en_GB
lv en_GB
Scroll to top
  • Sākums
  • Par mums
    • Par uzņēmumu
    • Uzņēmuma vēsture
  • Pakalpojumi
    • Būvprojektu vadība
    • Projektēšana
    • Ģeotehniskā un ģeoloģiskā izpēte, ģeotehniskā laboratorija
    • Būvuzraudzība
    • Būvprojektu ekspertīze
    • Druka un arhīvs
  • Projekti
  • Kontakti
Search